راه اندازی در حالت مخلوط مبرد و روغن، در حالت فلودد ممکن است اصلی ترین عامل خرابی کمپرسورها باشد. راه اندازی کمپرسور در این حالت زمانی رخ می دهد که مایع مبرد در کارتر کمپرسور کندانس شود.
چرا کمپرسورها خراب می شوند؟
راه اندازی در حالت مخلوط مبرد و روغن، در حالت فلودد ممکن است اصلی ترین عامل خرابی کمپرسورها باشد. راه اندازی کمپرسور در این حالت زمانی رخ می دهد که مایع مبرد در کارتر کمپرسور کندانس شود. این اتفاق در زمان خاموشی کمپرسور بروز می کند. و با سرد بودن کمپرسور و افزایش فشار کارتر کمپرسور، مبرد کندانس شده و به زیر سطح روغن می رود و در زمان راه اندازی و با کاهش فشار، مبرد به جوش می آید. و مخلوط شدن روغن و مبرد اتفاق می افتد.
کمپرسور اسکرال

ژاکت عایق و هیتر یا گرمکن روغن کمپرسور اسکرال را می بینید که از نوع کمربندی است. هیتر یا گرمکن کارتر کمپرسور با گرم کردن روغن به 10 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای محیط از مخلوط شدن روغن و مبرد جلوگیری می کند. در بادهای سرد محیط، ممکن است کمپرسور نیاز به گرمکن روغن داشته باشد. که به صورت کمربند به دور کارتر بسته می شود.
و برای جلوگیری از کاهش دمای کمپرسور در هوای سرد محیط می توان کمپرسور را عایق کرد. خاموشی های طولانی مدت نیز باعث بوجود آمدن چنین مشکلی می شود. به ویژه در طول شب و روزهای تعطیل که چیلر تراکمی خاموش است. و بار گرمایی به حداقل ممکن می رسد. به ویژه فصول بینابین (بهار و پائیز) و در مواردی که کاربرد زمستانه نیز مورد نیاز است، این مشکل بیشتر بروز می کند.
بیشتر بخوانید: شیرهای اکسپنشن ولو ترموستاتیک
توجه:
خاموشی طولانی مدت باعث مخلوط شدن بیشتر روغن و مبرد می شود.
سرد شدن بیشتر روغن باعث مخلوط شدن بیشتر مبرد و روغن می شود.
سناریو خرابی کمپرسور
در هنگام خاموشی یونیت و زمانی که کمپرسور متوقف است، دمای روغن به آرامی پائین می آید. و در شرایطی که دمای محیط نیز سرد یا خیلی سرد است، بخار مبرد شروع به اشباع شدن می کند، مبرد به زیر سطح روغن رفته و در روغن غرق می شود.
مخلوط شدن روغن و مبرد در کمپرسور

می دانیم بخار مبرد شروع به مخلوط شدن با روغن در قسمت سرد سیستم می کند. که در این مورد کمپرسور است، اگر بخار مبرد شروع به کندانس در کمپرسور کند، به آرامی در کارتر کمپرسور باعث رقیق شدن روغن می شود.
مایع مبرد شروع به اشباع شدن و خروج از فاز مایع بودن می کند. زمانی که کمپرسور روشن می شود، فشار درون کمپرسور به سرعت کاهش می یابد. در این حالت مایع مبرد به حالت انفجاری قصد جداشدن از روغن و به جوش آمدن دارد و نتیجه این اتفاق فوم شدن (کف کردن) روغن است. این مشکل زمانی بروز می کند که کف تولید شده در کارتر جهت روغنکاری قطعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
بیشتر بخوانید: چرا دانفوس را برای CO2 انتخاب کنیم؟
تأثیر هیتر کارتر کمپرسور
اگر کمپرسور خاموش باشد، در این حالت مبرد با روغن مخلوط شده و فشار گیج بالاست. در این حالت و مخلوط شدن روغن و مبرد، مخلوط مورد نظر به تمام قطعات که نیاز به روغنکاری دارند پمپ می شود و در این فوم سفید رنگ توانایی روغنکاری قطعات را نداشته و به سرعت باعث شروع خوردگی قطعات به دلیل نقص در روغنکاری می شود همچنین این پدیده باعث بوجود آمدن ضربات هیدرولیکی قوی در پیستون و افزایش آمپر مصرفی کمپرسور می شود.
نقص در روغن کاری
مبرد، روغن را در سطوح مختلف می شورد و باعث خوردگی قطعات مختلف کمپرسور از قبیل شاتونها، بوش ها، بلبرینگ ها، دیواره سیلندر و پیستون های کمپرسور می شود.
تعمیر کمپرسور پیستونی flooded start
عدم استفاده از هیترکارتر کمپرسور باعث شکستن شاتون ها و ضربه به پیستون ها می شود. شاتون ها در اثر اعمال نیرو و ضربه می شکنند. و قطعات شکسته شده می توانند باعث آسیب به سیم پیچ کمپرسور و سوختن سیم پیچ کمپرسور و سوختگی نقطه ای و کلی سیم پیچ شوند. راه اندازی در حالت مخلوط شدن مبرد و روغن را می توان با مشاهده سایدگلس کمپرسور در زمان راه اندازی و مشاهده کف و افزایش سطح روغن کمپرسور تشخیص داد.
هر چقدر حضور این کف در کارتر کمپرسور طولانی تر باشد، میزان خوردگی و آسیب به کمپرسور نیز بیشتر می شود. در کارگاه تعمیرات کمپرسور گروه مهندسی مهراسپند علائم خرابی کمپرسور تشخیص داده شده و به اپراتورها و کارفرمایان گزارش داده می شود.
بیشتر بخوانید: ساخت سردخانه در ارومیه
شکستن سوپاپ کمپرسور

آسیب به سوپاپ های دیسچارج در اثر ضربه مایع نشان می دهد، مخلوط روغن و مایع مبرد باعث شکستن سوپاپ های دیسچارج و حتی شکستن پیستون ها می شود. در موارد شدید، این مخلوط روغن و مبرد می توانند به قسمت ساکشن بروند. و با ورود به قسمت سیلندر باعث شکستن سوپاپ های دیسچارج، پارگی واشرها و شکستن شاتون ها و پیستون ها و فرار روغن از کمپرسور شوند.
دلایل معمول راه اندازی در حالت فلودد
1- شارژ زیاد گاز سیکل تراکمی
2- دمای کارتر پائین تر از إواپراتور
3- خاموشی طولانی مدت سیکل
4- کمپرسور در محیط سرد قرار دارد.
5- هیتر یا گرمکن روغن کارتر خراب است یا به درستی کار نمی کند.
6- نشتی شیر برقی
بیشتر بخوانید: تعویض سیل شفت کمپرسور بیتزر پیستونی
مراقبت های پیشگیرانه مورد نیاز
1- استفاده از سیستم کنترل پیوسته پمپ دان
2- استفاده از هیتر یا گرمکن کارتر به همراه عایق کاری در صورت نیاز (در بعضی کمپرسورهای هرمتیک از نوع تسمه ای استفاده می شود)
آسیب های معمول به قطعات کمپرسور
1– شستن روغن از قطعاتی که نیاز به روغنکاری دارند.
2- خوردگی نامنظم سطوح مختلف به ویژه بوش ها و شاتون ها
3- شکستن یا خوردگی شاتون ها
4- خوردگی بوش های اصلی
5- بوش های سمت پمپ روغن معمولأ دارای وضیعت خوبی هستند اما سطوح دورتر دچار خوردگی می شوند.
6- به صورت معمول مایع روغن را از سطوح می شوید و آلومینیوم موجود در شاتون ها به میل لنگ جوش می خورد.